Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
L1-acquisition of epistemic modality in Czech
Schejbalová, Edita ; Šimík, Radek (vedoucí práce) ; Smolík, Filip (oponent)
Práce zkoumá interpretaci a osvojování českého modálního slovesa muset u dětí, a to s důrazem na vývojové fáze, kterými při jeho osvojování procházejí. Sloveso muset může vyjadřovat více (abstraktních) modálních významů, což je pro děti náročné. Tato práce se konkrétně zaměřuje na dva významy slovesa muset: deontický význam (povinnost) a epistemický význam (stupeň jistoty). S využitím metody tzv. picture-preference task vyvinuté Cournane (2020; 2022) se práce snaží zjistit, zda české děti při osvojování slovesa muset procházejí podobnými fázemi, kterými procházejí děti osvojující si podobná slovesa v angličtině a bosenštině/chorvatštině/srbštině: V první fázi kolem 3 let věku děti preferují deontické intepretace, v další fázi, která přichází kolem 5 let, naopak nadinterpretovávají epistemické významy. Kromě toho se práce snaží pomocí stejné metody nalézt morfosyntaktické podmínky, které podporují epistemické čtení slovesa muset. Konkrétně se zaměřuje na čas slovesa muset a vid jeho infinitivního doplňku. Během experimentu byly s účastníky vedeny rozhovory takovým způsobem, aby odkryly motivace jejich rozhodování. Výsledky potvrdily, že české děti procházejí podobnými fázemi jako děti z předchozích studií: preferují deontické čtení ve věku 3 let a nadinterpretovávájí epistemické významy ve věku 5...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.